Syttende mai

Jag åkte ju till Norge i slutet av förra veckan! Oslo, närmare bestämt. Hade peppat jättelänge och tänkte bjuda lite på vad vi hittade på när vi var där :)
 
 
Första heldagen där var det inget mindre än... syttende mai. "Gratulerer med dagen" stod det på alla skyltar och tusentals norska flaggor fyllde folkmassorna. Många hade vackra folkdräkter och humöret var på topp!
 
 
Jag har ju, liksom 90% av Sveriges befolkning (eventuell överdrift) sett serien Skam och jag blev helt pirrig av att höra det norska språket överallt och se russar ta över stan. Russar är alltså Norges studenter. De har röda eller blåa overaller med små hattar och festar galet i sina russebussar. 
 
 
Det var packat med folk i hela staden, och som ni kan se i bilderna längst upp var det en lång parad som gick längs hela centrala Oslo. Mycket musik, mycket barn, masssooor av norska flaggor och leenden. 
 
 
Vi traskade runt i staden, kikade, firade med och hamnade tillslut här. På Akershus Festning. Satt i solen, lyssnade på livemusik och kollade ut över vattnet. 
 
 
På vägen hem dansades det folkdans på ett torg och det var så vackert att jag blev sugen på att börja dansa själv. Skulle vara roligt att testa på lite folkdans, har ju provat en hel del andra dansstilar :)
 
 
Jag var glad över att vara där. Kul att hänga med Loosan och ta dagen som den kommer. Brunbränd blev jag också minsann! Nästa dag - och mer bilder - imorgon!
 
 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0