Olika perspektiv

För att forsätta på det kulturella tema som satte ribban för året tänkte jag ta upp lite böcker jag läst, främst för skolan. Har läst och läst och läst de senaste veckorna, fungerar bra för att få mig att stressa ner lite. Håller fortfarande på och läser Harry Potter igen men de har fått ta en liten paus för all plugg-läsning.  
 
 
 
Först ut: 
 
Doktor glas - Hjalmar Söderberg
 
När jag började läsa den här tänkte jag bara: Det här är den mest cyniska människan jag någonsin hört talas om. Boken är skriven i dagboksform där man får följa med i Doktor Glas tankar om livet och dagarna som går. Han blir kär i en kvinna och planerar en väldigt drastisk metod för att hjälpa henne få ett bättre liv. 
 
Jag tyckte mycket om språket, men det är ovant att läsa en bok där man verkligen tycker illa om huvudkaraktären tycker jag. Men jag förstår att det är en klassiker! Läs läs!
 
Appropå Doktor Glas, nästa bok är: 
 
Gregorius - Bengt Ohlsson
 
 
Den här boken är skriven ungefär hundra år efter Doktor Glas kom ut. MEN det är samma historia FAST ur en annan persons perspektiv. 
 
Tyckte Ohlsson lyckades få till språket riktigt bra och det gick lätt att glida över till denna bok direkt efter Doktor Glas. Jätteintressant att läsa en historia ur två perspektiv på det här sättet. Jag hade inte läst Gregorius utan att först, eller sen läsa Doktor Glas men tillsammans blir det en väldigt spännande kombo. 
 
Så gör jag - konsten att skriva - Bodil Malmsten
 
En skrivhandledningsbok där det känns som att Malmsten främst diskuterar skrivande med sig själv, grundad i tankar från andra författare. Den har flera roliga kommentarer men vänder sig främst till den som vill skriva en bok. Blev väldigt pepp på att göra det, en pepp som jag saknat den senaste tiden. Väldigt bra tankar, inte jättekonkreta tips och därför lite svår att ta till sig. Men den är väldigt lättläst, vilket gör att man lätt fastnar. (Läste ut den på tre timmar häromdagen)
 
Fumlig : en roman - Jeffrey Brown
 
Ramlade över denna på biblioteket när jag väntade på Mai en dag. Det är en seriebok som handlar om ett ungt par som inleder ett långdistansförhållande. Mycket igenkänning i hur fumlig kärlek kan vara och jag älskar de naturliga scenerna han bygger upp. Det ska tydligen finnas flera delar av denna, ska försöka hitta dem också. Tips tips till folk som kanske inte orkar läsa så mycket!
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0