"Dubbeljobbig"

För två år sedan skrev jag om vad man som glutenintolerant möts av i sin vardag. Här kan ni läsa om det: 
 
http://oliviamariaeklund.blogg.se/2015/september/celiaki.html
 
Tänkte fortsätta lite på samma tema. För lite mer än ett år sedan bestämde jag mig för att sluta äta kött. Av både miljö-, hälso-, och djur-skäl. Förutom att jag inte kan äta gluten äter jag allså heller inte kött. Många håller inte med mig om att det är bra men det är helt okej, ni behöver bara acceptera att jag har valt det. Debatten om att det är "bra eller dåligt" vill jag alltså inte ta här. :) 
 
Men jag tänkte ta upp lite attityder jag stött på under året som gått, med glimten i ögat!
 
1) PANIK - att bli hembjuden på middag och släppa "bomben" om glutenfritt och vegetariskt skapar ibland en smått panik i blicken hos "inbjudaren". Ofta hos folk som är ovana och inte riktigt vet vad de ska bjuda på, vilket är helt okej! Google is your friend :) Jag har inte heller koll på alla allergier eller dieter folk följer men då googlar jag runt och frågar mycket. 
 
2) SKEPTICISM -  De gånger jag kan se att personen ifråga undrar "vad sjutton jag äter". Jag vill passa på att lugna alla som tänker så. Jag skulle säga att jag äter mycket bättre nu än när jag åt kött. Jag tänker mycket på vad jag måste få i mig och generellt sätt tycker jag att maten är godare och äter mer. WIN - WIN för mig.
 
3) "INGA PROBLEM" - folk som bara "självklart, jag fixar". Jag älskar er! Eller ja, det beror på. Ibland möts man av ett "inga problem" och tänker att det är lugnt men sen ändå får äta salladsblad typ. Men de som faktiskt fixar på riktigt, jag kan nog tala för många när jag säger att det är så tacksamt. Jag bli alltid så glad när jag slipper känna mig "jobbig" och att jag är "till besvär". 
 
OBS! Inget ont mot någon, alla tänker bara olika och det är helt okej, Bara vi accepterar och tar hand om varandra :)
 
Risnudel-wok med tofu och massa gottigt ;)
 


Kommentarer
Adina

INGA PROBLEM!!!! 💕

2017-09-15 @ 10:51:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0