Det här kan man äta

En god soppa kommer här!
 
Det ska egentligen vara palsternacka i också, och det gör den ännu godare, men hade ingen hemma när jag lagade den denna gång. Älskar att äta soppa på hösten, allt börjar kännas kallt och grått och då kan man inte bara värma sig med te utan med soppa OCKSÅ! ;)
 
Till soppan behövs alltså:
 
En halv purjolök
Stjälken på en broccoli
En halv rotselleri, ca. 
Två stora morötter. 
En palsternacka (ej på bild)
 
1,5 liter vatten
2,5 grönsaksbuljong
 

 
Jag började med att skära upp allting i små fyrkanter. Hällde allt i en stor kastrull med olja och stekte ett tag. Sen fick vattnet skvapla i tillsammans med buljongen och jag lät allt stå och koka tills det var mjukt och gottigt ;)
 
Smaksatte lite med salt och peppar också. SMARRIGT!
 
Fick ett recept på stekpannebröd av mamma också för ett tag sen. Bestämde mig för att testa att göra dessa till soppan. Allt som behövdes var.
 
2dl Filmjölk
2 msk sirap
1 msk rapsolja
1/2 msk fiberhusk
1/2 msk bikarbonat
3 dl glutenfritt mjöl (funkar säkert med vanligt mjöl)
 
Blanda först ihop fil, sirap, olja och fiberhusk. Låt stå i 10 min. Blanda sen i bikarbonat och mjöl. Jag fick ta i lite extra. Sedan knådar man, delar upp degen i sex delar, kavlar ut och steker i torr stekpanna.
 
 
Mina såg ut såhär och gott var'e!
 
 
 
 


Kommentarer
Malin Kahn

Brödet ser verkligen supergott ut 😍

Svar: Det blev ganska bra ändå :) tror jag hade i lite för mycket bikarbonat bara ;)
Olivia

2017-09-26 @ 09:24:47
URL: http://malinkahn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0