Hanteringen av odöda

Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist
 
 
Handlingen enligt adlibris;
 
"Stockholm en dag i mitten av augusti: Det är onaturligt varmt fast det är sent på kvällen och överallt klagar människor på huvudvärk. Det känns som om ett elektriskt fält lagt sig över stan. Ett omvänt strömavbrott. Inga lampor kan släckas, inga maskiner stängas av. Paniken ligger i luften. Så plötsligt är allt över. Ingenting har hänt ... Den pensionerade journalisten Gustav Mahler är trött på livet. Allt har gått fel och allra värst är att hans älskade barnbarn Elias nyligen dött i en olyckshändelse. Nu får Mahler plötsligt ett samtal från en gammal kontakt på Danderyds sjukhus som påstår att de döda vaknar. Det måste vara ett skämt. Ändå tar han sig dit för att undersöka saken. Han möts av en lika ofattbar som skrämmande syn. Läkare på sjukhuset bekräftar: massor av människor som avlidit under den senaste tiden tycks ha vaknat till liv. Mahler slås av en tanke. Elias. Men han är ju begravd. Mahler vet ändå att han måste åka till kyrkogården."
 
Har haft denna bok på min "att läsa"-lista hur länge som helst. Anledningen till att jag inte har läst den är att den verkade lite läskig. Samtidigt tyckte jag verkligen storyn verkade intressant och bra. Jag tog till slut mod till mig och började läsa i alla fall. 
 
För det första: SJUKT obehaglig framsida! Och handlingen var minsann ganska obehaglig den också! MEN det var en så himla märklig och udda historia, tycker jag. Det som lockade mig mycket var att den inte kändes som en typisk "döda vaknar och blir zombies"-bok.
 
Har inte läst något av John Ajvide Lindqvist förutom "Låt den rätte komma in" men hört väldigt mycket bra om hans böcker. Tycker man om det lite övernaturliga och märkliga kommer man älskar denna bok. Det är långt ifrån lätt att räkna ut hur det ska gå och man kommer lätt direkt in i handlingen. 
 
Ger boken 4/5. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0