Att slippa panik

 
Tänkte ni kanske ville veta hur jag hanterar den där plugghögen som aldrig sinar, förutom att jag inte gör det ibland och stressar upp mig som F*N. Men inför en tenta har jag ändå ganska bra koll på vad som funkar för mig! :)
 
Förbereder mig i alla fall 2 veckor innan om det finns möjlighet! 
 
  1. Skriver en läslista, bestämmer på ett ungefär vad och hur mycket jag ska läsa om dagarna fram till provet. Tänker på hur dagarna ser ut och vad som faktiskt är rimligt. Tar gärna i i underkant, alltd skönare att vara lite före än efter.
  2. Medan jag läser antecknar jag saker som jag tycker är viktigt, många frågar hur sjutton jag kan veta vad som är det och jag har verkligen ingen magisk förmåga, tar bara det som jag känner att jag borde veta.
  3. Efter att ha läst allting och haft diverse föreläsningar (brukar försöka renskriva föreläsningarna också så fort som möjligt för att kunna tyda allt kladd) gör jag en sammanfattning och rensar bort lite som känns oviktigt med tanke på vad lärarna sagt osv^^
  4. Gör lite instuderingsfrågor, om det finns, annars tar jag bara några frågor från gamla tentor. Läser igenom dessa med svar så att jag förstår det mesta ändå.
  5. Till sist gör jag små plugglappar med extra viktiga saker som jag går runt med de sista dagarna!
Lite så ser min plugg-planering ut. :) Ibland gör jag fler sammanfattningar och ibland är jag för lat och hoppar över plugglappar eller så.. Men jag lär mig mest när jag skriver ned saker så detta funkar bra för mig :)
 
 
Hoppas jag kunnat tipsa någon i alla fall :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0