Celiaki

Som de flest av er, som känner mig, vet, har jag celiaki, glutenintolerans, glutenallergi, eller vad ni nu vill kalla er. I ungefär fyra år nu har jag kämpat med att lära mig nya matvanor, alltid fråga mig fram och läsa innehållsförteckningar som andra människor läser morgontidningen ;) 
 
Med tiden har jag kommit på att det, generellt, finns två olika sorters människor och med detta, reaktioner på just denna sjukdom. För det är precis vad det är, en autoimmun sjukdom. Den ena "typen" reagerar med att allra först fråga om precis allting, när man exempelvis är ditbjuden på middag. Frågor om allt ifrån "kan du äta potatis", till högläsning av ingredienser. Efter ett tag har denna människa nästan mer koll än du på vad du kan äta, vilket bidrar till en enorm lättnad för en, att slippa just detta orosmoment och känna sig krånglig är guld värt!
 
Den andra "typen" är den som i början allt som oftast glömmer bort att tänka på allergin, även om man kanske till och med påmint om den ett antal gånger, vilket ofta slutar med att man sitter och knaprar på ett äpple när andra mumsar på bullar och kakor eller pillar lite i en sallad när alla andra avnjuter en vällagad gourmemåltid. Människor som tyvärr ofta även kan vara en sådan människa som frågar om det "verkligen inte går att äta litegrann" för "en har minsann bara en deciliter mjöl i , är det verkligen så farligt". Alla som själva lider av celiaki, vet hur frustrerande detta kan vara.
 
För att inte låta alltför negativ har ändå de allra, allra flesta människor fått en nyttig och riktig syn på sjudomen och hur maten bör hanteras efter att man förklarat den ordentligt, för det är ju tyvärr så att många inte har koll. Det jag vill säga till alla er som har människor med celiaki i er närhet; 
 
~ Fråga alltid en gång för mycket, än en gång för lite.
~ Försök också att själv läsa på lite, inför exempelvis en middag. Det är verkligen jätteuppskattat. 
~ Se till och lugna personen i fråga om det märks att denna känner sig ivägen eller bara rent av superjobbig.
~ Förstå att Celiaki är en riktig sjukdom, som kan leda till cancer och benskörhet vid felaktig kosthållning.
(~ Gå in och anmäl den hemska sidan på Facebook, Vi som inte tror på Glutenintoleranta.) Bara opålästa människor som inte har någon aning om vad de snackar om och dessutom idiotförklarar en diagnos som troligtvis räddade mitt liv.
 
Här har ni symbolen för glutenfritt som ni ska leta efter i affärer och liknande :)
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0