Skaparanda

Skrivandet i alla dess former är en stor hobby och har länge varit mitt sätt att reflektera, fantisera och få ur mig lite kreativitet. För jag älskar känslan av att inte kunna låta bli att skriva ner något, kanske ett ögonblick som bara måste bevaras för att inte glömmas bort eller förminskas med  tiden. Ofta hittar jag inspiration från min omgivning till mitt berättande, en människa på tunnelbanan som utstrålar en viss känsla. Förstärkning av mina egna tankar och vad som rör sig i mitt sinne är också en vanlig insperitionskälla. Ibland tappar jag dock lite fantasi och när sådana tillfällen krockar med ett riktigt kliande i fingrarna har jag lite olika knep, bland annat detta; 
 
- börja med att helt enkelt ta en egen bild eller leta upp en som du inte har något känslomässigt band till. Vad som känns bäst varierar men jag trivs ofta bra med att kunna fantisera utan att hindras av att en personlig bild kommer med en redan färdig, stark känsla. 
- fundera ut vad bilden väcker för känslor hos just dig, försök tänk lite djupare och få fram så många känslor som möjligt, även om en specifik självklart alltid kommer tyckas lite klarare. 
- bygg därefter upp en liten historia, du kan exempelvis börja med vad som hände precis innan bilden togs och vad det var som gjorde att slutresultatet blev som det blev eller bygga vidare på själva ögonblicket då bilden togs och försöka fokusera på alla detaljer som kan hjälpa fantasin att ta fart. 
 
Här är ett exempel som jag skrev häromdagen, inte så genomarbetat men ändock skönt att bara låta fingrarna vandra i takt med tankarna. Bilden snubblade jag bara förbi liksom man kan göra på internet och jag har ingen personlig koppling till vare sig människorna i den eller fotografen. 
 
 
 

Kala träd följer längs vägen, hon har sedan länge räknat dagarna sen löven började falla. Hon visste att när de sista väl låg där på marken skulle en del av hennes hjärta komma tillbaka och göra allting som det ska igen. Han skulle stå där, mitt emot som om han aldrig givit sig av, som att månaderna som gått bara varit en dröm, tung och svår att vakna ur.  Mannen som fått saknaden att växa och vrida sig till en kvävande massa i magen, han som gjort luften svår att andas med sin frånvaro, skulle trolla bort allting, få tiden som gått att kännas meningslös för att det i slutändan ändå bara är tillfället, just nu, som räknas.

 

Med lätta, snabba, ändå tvekande steg beger hon sig mot den plats som hennes hjärna alltid kommer minnas med glädje, oavsett hur livet väljer att fortsätta. Timmarna som hon väntat har blivit minuter och innan hon riktigt har hunnit med ser hon honom på andra sidan vägen. Med samma mörka hår, rufsig fladdrande i vinden, leendet som får hennes hjärta att kännas tre gånger större och ögonen, vars lugn, hon bara vill fokusera hela sin varelse i för ett ögonblick.

 

Han är här, hos henne igen. Och hon springer sista biten, låter tårar av både glädje och vind rinna fritt längs kinderna. Han tar emot henne, ser lika tagen ut som hon känner sig, håller hårt fast henne, för tiden är oväsentlig, spelar ingen roll när det kommer till att leva på riktigt efter en alldeles för lång tid. Ingen av dem vet hur länge de står, andas in varandra, låter saknaden ebba ut lite genom att dra varandra ännu en bit närmare.

 

Försiktigt drar han sina armar uppåt, tar ett varsamt tag om hennes kinder och kysser bort alla tårar som inte redan torkat eller fastnat på hans jacka. Han lutar sig nedåt, för att försöka läsa av alla känslor som kan tänkas utspela sig i hennes hjärna. Hon vet exakt, för hon känner så väl igen den granskande blicken han så ofta har gett henne, när han vill förstå hela människan, bakom dessa klarblå ögon och ta reda på hur han kan göra henne till den lyckligaste människan på jorden. Snart märker hon att han, liksom hon själv översköljs av en våg av saknad, så enorm att den får de bägge att alldeles tappa andan och fattningen ett tag.

 

Andfådda, med stirriga blickar på grund av den gigantiska känslostorm, som utspelats sig inom de båda två, lutar dem sig närmare. Kyssen som kommer chockerar dem båda, saknaden har ersatts av en lättnad som drar med sig all kraft som blivit över och de bara står där, nöjda över att kärleken är lika genuint vacker och beundransvärd som oemotståndlig. 

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0