Höjda röster

För att ge lite mer hoppfull känsla tänker jag fortsätta med vitkiga frågor idag också. Förra torsdagen var det en manifestation eller demonstration, lär mig aldrig skillnaden, i Gamla Stan. Utanför den Svenska Akademin. Jag tror att de flesta av er har snappat upp lite information om allt som hänt på nyheterna men för er som missat finns det en snabb genomgång här: 
 
https://www.baaam.se/krisen-i-svenska-akademien-pa-5-minuter-detta-har-hant-recap
 
Jag och Gustav var på plats och det var mäktigt att se så många samlas och säga ifrån. Starka tal, stora ord. Det som griper tag i mig mest är att metoo-upproren fortsätter. Kvinnor fortsätter säga ifrån och jag beundrar alla starka människor som vågar, som står upp mot orättvis behandling och säger NEJ, DET ÄR NOG NU. 
 
Efter onsdagens boksläpp blev jag lite hoppfull igen, det är så många som vill gott, som vill att samhället ska förändras till det bättre, som inte tolerar sexism, hot och våld. Vi är starka tillsammans!
 
 
Knutar runt halsarna.
Knutna nävar i luften.
Höga röster mot tystnaden.
Det är slut på den nu,
våra röster bärs av alla kvinnor och vi säger att det är nog nu.
Det har varit nog länge.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0