Litterära måsten, del 2

Fortsätter att ta upp lite böcker som ligger på min "måste läsas"-lista :)
 
Och bergen svarade - Khaled Hosseini
 
 
Författaren bakom två av de starkaste böckerna jag har läst, Flyga drake och Tusen strålande solar, har även skrivit denna. Liksom hans andra böcker är detta en släkthistoria, denna handlar om två syskon, om kärlek, förräderi och förlåtelse. Har ni missat någon av hans tidigare böcker borde även dessa läggas till i er "måste-lista".
 
Konsten att skapa en tjej - Caitlin Moran
 
 
 Har läst en av hennes tidigare böcker, konsten att vara kvinna, och även denna bok är en självbiografisk roman som handlar om diverse identitetskriser man kan tänka sig gå igenom när man växer upp. Ser fram emot många igenkänningsfaktorer och samma ironiska humor som man bjöds på i Konsten att vara kvinna. 
 
Arvet efter dig - Jojo Moyes
 
 
En uppföljare på en av mina favoritböcker, Livet efter dig. Vill inte ge för mycket information om ni inte har läst den första delen men ser fram emot samma värme och kärlek som Jojo Moyes alltid brukar bjuda på. Det är hjärtligt, sorgligt, glädjande och fantatastiskt. Läs, läs!
 
Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie
 
 
 En så otroligt viktig bok om rasism, klass  men även kärlek i nutidens Afrika och USA. Boken har cirkulerat i de flesta bokcirklar och höjts till skyarna av de flesta kritiker. Aktuell i dagsläget och , igen, så fantastiskt viktig. Står för tillfället som "nästa bok att läsa"  för min del och jag längtar efter att få kasta mig in i en gripande historia. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0