Miss Peregrines besynnerliga barn

Har på senare tiden läst många bra böcker, och jag tänker uppmärksamma två av dem idag! Två stycken i samma serie som heter "Miss Peregrines hem för besynnerliga barn"
 
 
och "Spökstaden".
 
 
Ransom Riggs, som har skrivit de båda böckerna har använt sig av gamla, mycket märkliga fotografier för att förstärka historien i boken samt föra den framåt. En annorlunda idé som jag fastnade för. Den handlar om ett gäng besynnerliga barn, med sina egna specifika besynnerligheter. Jakob, bokens huvudperson  har länge fått höra berättelser av sin farfar om dessa barn men har under senare år kastat bort dom som sagor och fantasier, tills han en får se allt det magnifika med sina egna ögon.
 
Boken är lite läskig och i vissa fall en aning obehaglig och jag tror vissa bibliotek sätter in dem i facket för ungdomsskräck, vilket jag ändå tycker är lite grovt. Jag själv räknar med dessa böcker i fantasy-genren, tycker man om sådana typer av böcker, med mycket fantasi och övernaturlighet, då får man absolut inte missa denna serie (det kommer snart också en tredje del). 
 
4/5 får den av mig och det är en av de mest speciella böcker jag någonsin läst!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0