Historisk tillbakablick och tålamodskrävande spöregn

En tuff men härlig dag har snart nått sitt slut och lämnat efter sig en hel del minnen och tankar. Vi började med en workshop i Barockdans, en något märklig men rolig liten resa bakåt i historien. Tiden gick alldeles för fort och man blev riktigt sugen på att komma ännu djupare och bara lära sig mer och mer. För er som inte har en aning om vad det är för typ av dans jag svamlar om, klicka in er på videon så får ni ett litet smakprov. 
 
http://www.youtube.com/watch?v=r-JEFZCnYa8
 
Men vi såg allt lite mer kämpiga ut ;) med livemusik och allt!
 
 
 
Den långa lunchen vi hade idag tänkte jag använda så smart jag bara kunde, vilket slutade i att jag nästan släpade min tunga matkasse hemåt i totalt spöregn, med paraplyet hängande lite på sniskan, ni vet där det egentligen är helt meningslöst och inte gör någon nytta alls;) Tillslut kom jag i alla fall in i värmen och en go middag väntade innan det blev att kika på en föreställning, med barockdans bland annat. "Kurtisanen och kärleken" hette föreställning, eller rättare sagt operan och det var en intressant hypotetisk skildring av Barbara Strozzi's levnadsöde. Hon var en känd kompositör som valt ett minst sagt annorlunda sätt att leva sitt liv på. Att en kvinna arbetade så offentligt som hon gjorde var inte riktigt acceptabelt på den tiden, det var ändå så tidigt som på 1600-talet, och hennes liv var inte direkt lekande lätt i alla sammanhang och där har en en liten kort snabbspolning ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0