Om läsning

Lånar en gammal lista som jag sparat från en blogg jag följer: https://flora.baaam.se/
 
Häng med! :)
 
Hur många böcker läser du på ett år?
MÅNGA, ne men snittar väl en bok i veckan nu för tiden. För några år sedan kanske två, tre böcker i månaden.
 
Hur många böcker lyssnar du på i månaden?
Noll. Lyssnade ett tag men jag tycker mer om att läsa själv. Lyssnar på poddar istället, kan tipsa om vilka i nästa inlägg.
 
Läser du snabbt eller långsamt?
Snabbt tror jag. Har ju läst mycket sedan jag var ganska liten och det har gett mig en bra takt tror jag.
 
Vad är den perfekta tjockleken på en bok?
Runt 250-300 sidor tycker jag är bra. Om det är en bra bok då. 
 
Var får du tag i dina böcker?
Lånar 95% av de böcker jag läser på biblioteket. Lidingös bibliotek och olika bibliotek i Stockholm. Resterande 5% lånar jag från kompisar, får i födelsedagspresent osv. Köper väldigt få böcker.
 
 
 
Hur håller du koll på de böcker du läst?
Goodreads! Sedan något år tillbaka. Följ mig där om ni vill :) 
 
Inbunden eller pocket?
Spelar inte så stor roll. I och med att jag lånar de flesta böcker tänker jag inte så mycket på det. Föredrar ett format som är lätt att bära med sig, så ja, pocket.
 
Vilken genre läser du oftast?
Så svår fråga. Blandar lite hejvilt men skippar ofta deckare och fackböcker.
 
 
 
Läser du flera böcker åt gången?
Oftast inte. Tycker om att gå all in i en bok och försvinna i den världen ordentligt.
 
Att läsa högt, vad tycker du om att göra det?
Jag och Gustav har läst några, lättlästa böcker högt. Tycker det är mysigt i korta stunder. 
 
Vilken bok läser du just nu?
Denna: 
 
 
Har precis börjat läsa så kan inte säga så mycket om den än.  
 
Har du någon särskild strategi för att läsa mer?
Inte mer än att läsa när jag är på väg, eller när jag väntar. Har generellt sätt mycket läslust och behöver inte har någon särskild strategi. De gånger jag tappar läslusten är det oftast för att boken jag läser inte är särskilt bra... vilket leder oss till nästa fråga!
 
Avslutar du böcker halvvägs?
JA! Gjorde inte det förut men livet är för kort för tråkiga böcker! Har inte ens ett visst antal sidor jag "måste" läsa innan jag låter mig lägga undan den utan jag känner efter bara! Har kanske avslutat 5-6 böcker bara i år.
 
 
 
Hur håller du reda på var i boken du befinner dig?
Lappar! Post-it-lappar, ett kvitto, en bit av en skrivbok. Måste erkänna att jag också är en "vikare" om jag inte har något papper i närheten!
 
Hur kommer du ihåg favoritpartier i en bok?
Skriver upp dem i mobilen. Har MÅNGA anteckningar med fina meningar osv.
 
I vilka situationer läser du oftast?
När jag är på väg någonstans. Dvs nästan varje dag på buss och tunnelbana.
 
Vilka böcker är de bästa du har läst på länge?
Två böcker som verkligen fastnat i år är:
 
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru
 
Norra Latin - Sara Bergman Elfmark
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0