Orden som inte fanns...

...men som från och med nu gör det! 
 
Jag pratar allså om nya ord i svenskan som kom 2016. Tänkte ta upp orden jag tycker är lite extra märkliga, roliga och så vidare ;)
 
  • Pokenad: Promenad där man spelar Pokémon Go. (Tänker på en vecka i somras ;))
 
  • Trumpifiering: Förändring av den politiska debatten i riktning mot en retorisk stil där man säger sådant som får uppmärksamhet utan att ta hänsyn till konsekvens eller fakta. (så sorgligt att det här ordet finns, säger som min morbror skrev på Facebook häromdagen; jag tycker synd om USA)
  • Läslov: Lov på hösten när elever förväntas läsa extra mycket.(Har inte det alltid funnits??)
  • Dylanman: Man som beundrar Bob Dylan och som anser sig förstå honom särskilt väl. (Tänker direkt på Gustavs bror Axel ;))
  • Vuxenmålarbok: Målarbok för vuxna. (Helt min grej, och har varit det från och till i två år)
  • Växtmjölk: Mjölkliknande dryck tillverkad av vegetabiliska produkter. (Också något vi kör mycket på här hemma, vegolivet börjar sprida sig :))
  • Ghosta: Göra slut med någon genom att sluta ge ifrån sig livstecken. (Vad har vår generation gjort med språket och dejtinglivet,va? ;))
  • Fomo: Oro för att missa något särskilt intressant eller roligt. (Från Engelskans "Fear Of Missing Out")
  • Filterbubbla: Individanpassat innehållsurval på internet som filtreras fram automatiskt utifrån exempelvis sökmotorernas registrering av individens tidigare sökningar. (Detta är något jag funderat på ett tag, tycker någon ska forska om detta, sjukt intressant!)
 
Vilka är era favoritord bland de nya?
 
 Ni hittar listan här;
 
http://www.svt.se/kultur/har-ar-arets-nya-ord-1


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0