Konsten att skapa en tjej - Caitlin Moran

Har precis läst klart boken som jag fick med mig hem från bibblan för någon vecka sen!:)
 
 
Boken handlar om Johanna Morrigan, hennes fattiga uppväxt, hennes identitetsproblem och hur hennes liv utvecklar sig. Liksom alla försöker hon hitta sin identitet men blir vid ett tillfälle helt säker på att hon då måste bli en helt ny människa. Hon döper om sig till Dolly Wilde och bestämmer sig för att bli musikjournalist. 
 
Det är en otroligt sorglig bok och man tycker så enormt synd om henne i många delar av boken. Hade läst om boken innan och det nämns alltid att den ska innehålla en mörk humor. Kanske är det inte min typ av humor, för jag tyckte verkligen inte att den var särskilt rolig. Boken är bra, men jag skulle inte kan den komisk. Det är en uppväxtroman, där man får följa en tjej som strävar så långt för att bli något att hon tappar bort sig själv. 
 
Helt klart läsvärd men jag skulle inte förvänta mig att skratta högt på tunnelbanan eller särskilt många igenkänningsfaktorer. Jag anser att huvudpersonen var lite för extrem för jag skulle känna igen mig exempelvis, men detta är ju självklart bara mina åsikter :)
 
Har du läst den? Vad tyckte du? :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0