Tågluffen, del 8

AMSTERDAM
 
 
Både jag och Gustav har varit superpepp på Amsterdam, ja egentligen på hela resan men ändå ;) Jag ville verkligen gå till Anne Franks hus, så det gjorde vi vår första heldag där! :) Köade två timmar innan det öppnade och kom in efter det! Supersmidigt! :)
 
Liksom flera platser vi varit på är det en tragisk plats, man får läsa utdrag ur Annes dagbok och följa familjen! Väl värt ett besök om man är i Amsterdam i alla fall!
 
Andra dagen gick vi till den kända skylten! Klättrade som de små apor vi är och hade en mysig dag!
 
 
 
Åt middag med Adina och hennes vänner som också var ute på tågluff! :)
 
Amsterdam är en väldigt intressant stad ändå, reklam för Weed överallt och när vi kom fram till Red Light District kändes allting bara upp och ner. Vi gick på museumet Red Light Secrets som tog upp prostitutionens alla sidor och hur det kommer sig att staten står bakom det. 
 
Man fick bland annat testa att stå i ett fönster ett slag, och fastän jag stod där med alla kläder på kände jag mig så himla utsatt! Väldigt bra museum ändå, man fick en inblick i kvinnornas liv, vilket var otroligt tungt men viktigt att läsa om.
 
I Amsterdam fanns även ett Homomonument.. täckt av blommor.
 
 
Det lite läskiga med Amsterdams gator var att husen lutade lite in mot gatan. Det kändes nästan som att de skulle rasa ned över en :o
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0