Fantasi

Häromdagen var jag på en spännande föresläsning med Ylva Spångberg, "Hur översätter man sådant som inte finns" och fick hänga höra mer om jobbet som översättare. Denna kvinna inriktar sig speciellt på fantasy och sciense fiction och har bland annat översatt serien Maze Runner, som hade filmpremiär för ett tag sen, och Eragon-serien. Vi fick höra om de klurigaste utmaningarna och man blev själv taggad på en framtida karriär som översättare. Tänk bara vilken grej att litegranna få sätta sin egen prägel på en bok. :)
 
 
 Föreläsningen hölls i ett av mina nya favorit bibliotek som ligger i kulturhuset. Bor man i Stockholm borde man absolut kika in "Lava Bibliotek och Verkstad", för dem ha rmånga bra events och mysiga läsfåtöljer.
 
VI har också hunnit med lite påskpyssel i dagarna! Jag som tyckte att jag hade gömt Gustavs påskägg helt fantastiskt bra får öva till nästa år då letandet tog kanske tre minuter,lite besviken där. Fina ägg lyckades vi måla i alla fall. :)
 
 
Snart säger jag hejdå till Stockholm för kramkalas i Småland, hoppas ni får en fantastisk påsk!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0