Fabulösa kreationer

Som vikarie har man det ofta ganska lätt med planeringen som man bara får direkt i handen när man kommer och som, i princip, alltid består av att eleverna sitter själva och arbetar. Man skulle alltså egentligen oftast kunna kalla vikarier för övervakare, för det är ungefär det man gör, övervakar att alla gör vad dom ska, vilket dock inte alltid är så väldans lätt som det kan låta. Nu i dagarna har jag fått testa på en vikarietjänst med lite mer frihet än vanligt, vilket ställer betydligt högre krav på MIN planering och fantasi. För jag vill göra något mer än att ge dem frågor till boken eller kolla på film. Efter en diskusssion med en kompis som bestämt tog upp att barn nu för tiden inte har så värst mycket fanatsi tänkte jag att jag skulle testa detta lite. Tänkte att det trots allt är en ganska generell och tragisk fördom om samhällets utveckling.
 
Jag skapade alltså en uppgifft som gick ut på att dom skulle komma på en egen planet, den behövde inte vara realistisk utan fantasin skulle flöda fritt och resultatet var ordentligt kul att lyssna till. Vi fick höra om prokusar som lever på planeten prekus och finns i fyra olika färger, godisplaneten där man blir glad av maraboufolket och vatten inte existerar utan bara sprite, maincraftigaplanten med två ringar och två olika solar att snurra runt. Latinska namn letades upp för att få den rätta astronomiska känlan. Vi fick höra om planeten där växtätare tar över och skickar människorna, som bodde där, till en av månarna som ser likadan ut i miniformat, en planet med enhörningar där det regnar chokladströssel som man självklart kan hitta i galaxen milkshake. Uppmärksamt lyssnade vi på en värld gjord av enbart glass, hur fint skulle inte detta vara? Eller varför inte bo på någon av The Bii-Boo twins - planeterna och alltid få ta del av vackra norrsken.
 
Fanatsin är inte förlorad som tur är ;)
 
 
Bilden togs på en lunchpromenad för ett par veckor sedan och jag fick en insikt i att  jag har en konstig bild av svanar, att de skulle vara mer än måttligt aggressiva och kunna hoppa på mig när som helst. Som tur är klarade jag mig förbi här utan problem. Tror fågelskräcken bildades med alla änder och deras attack som jag fick vara med om i Växjö runt jul förra året, fina dagar i alla fall! :)
 

Veckan har annars fortsatt med höstpyssel och chokladbollsbakning med min fina syster, godast i världen blev dom, och vi är inte alls partiska. ;) Långpromenad med Jesper, fick också en gammal bok i handen som jag tydligen bara MÅSTE läsa, vilket jag självklart också ska.. efter boken jag nu håller på med, en författare ni inte får missa är; Jojo Moyes, LÄSLÄS! Bortskämd som attan blir jag av killen som snott mitt hjärta och kommer instaplande på sitt allra charmigaste romantikhumör en helt vanlig tisdagskväll, och jag har det fint i höstrusket som jag annars inte brukar trivas sådär exemplariskt i.
 
Hoppas ni har det fint allesammans, att ni myser till det med alldeles för många koppar te (som att det egentligen skulle kunna bli för många) och bara kramas med någon ni tycker om.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

oliviamariaeklund.blogg.se

"Det finns inget annat misslyckande än att sluta försöka"

RSS 2.0